Danas se mnoga djeca opisuju kao “hiperaktivna” i čini se da je ovaj izraz postao jako popularan. No, ako je vaše dijete živahno, puno energije, u pokretu, brbljavo, znatiželjno, to još uvijek ne znači da je hiperaktivno, tj. da ima poremećaj pažnje-hiperaktivni poremećaj (popularna skraćenica ADHD dolazi od engleskog naziva Attention deficit/hyperactivity disorder).
Odgoj djeteta veliki je izazov za svakog roditelja. Zahtijeva puno ljubavi, vremena, strpljenja, pažnje i učenja o tome kako biti dobar roditelj. Sva djeca prolaze kroz neke razvojne periode koji mogu biti teški i frustrirajući i koji nas mogu ostaviti s bezbroj pitanja. Iako većinu problema s kojima se susretnu roditelji rješavaju sami te uz pomoć rođaka i prijatelja, postoje situacije u kojima im može zatrebati pomoć stručnjaka. Ovaj priručnik obuhvatit će poteškoće djece vezane uz pojavu hiperaktivnosti te ponuditi odgovore na najčešća pitanja roditelja i stručnjaka koji sumnjaju da je dijete hiperaktivno.
Slaganje s okolinom neizmjerno je važan dio čovjekovog života. Djeca koja su nemirna, koja imaju problema s koncentracijom i vrlo naglo reagiraju, mogu imati mnoge poteškoće u svakodnevnom životu. Ovo može otežati uspostavljanje kvalitetnih odnosa s vršnjacima i odraslima, ali i snalaženje u situacijama u kojima se očekuje pridržavanje pravila (npr. vrtić, škola).
Hiperaktivno dijete često ima malo prijatelja i bolno je svjesno svoje izoliranosti i odbačenosti. Njegova impulzivnost i naglost mogu odbijati djecu ali i odrasle. Upravo zbog toga često se dogodi da odrasli takvo dijete ne razumiju pa mu ne pruže pomoć i podršku koje su mu potrebne.
Normalno je da su djeca razigrana, ponekad neposlušna, manje skoncentrirana ili zaboravljiva. Ipak, manjak koncentracije, impulzivnost i hiperaktivnost su znakovi poremećaja pažnje, odnosno ADHD-a, koji može utjecati na djetetovu sposobnost učenja i postizanja dobrih uspjeha u školi. Prvi i najvažniji korak je prepoznavanje ADHD-a.
Svi znamo barem jedno dijete koje ne može dugo mirno sjediti, za kojeg se čini da nikada ne sluša, koje ne prati upute bez obzira na to koliko su jasne ili koje daje neprikladne komentare. Često se za tu djecu kaže da su problematična, kritizira ih se zbog lijenosti i manjka discipline. Ipak, moguće je da ta djeca pate od ADHD-a.
Ovaj se poremećaj javlja u ranom djetinjstvu. Prvi znakovi se javljaju najčešće u dobi od 7 godina. Ipak, ponekad može biti teško razlikovati ADHD od dječjeg razigranog ponašanja. Ako ste primijetili samo nekoliko znakova i oni se javljaju povremeno, vjerojatno nije u pitanju ADHD. Ako vaše dijete pokazuje navedene simptome u većini situacija, trebali biste potražiti savjet stručnjaka.
Jednom kada shvatite sa čim se vaše dijete suočava (zaboravljivost, poteškoće u koncentriranju) lakše ćete pronaći rješenje. Upravo jedno od znanstveno dokazanih “sredstava” u pomaganju djeci sa ADHD-om je TAEKWONDO!
Samokontrola, disciplina i poštovanje samo su neke od vještina koje se naglašavaju pri učenju TAEKWONDO-a!. Učenici uče korak po korak, što ostavlja malo mjesta distraktibilnosti. Jedna od iznenađujućih vještina jest učenje rituala, kao što je naklon učitelju, što može pomoći djetetu s ADHD-om da prihvati, razvije i koristi rutinu i u ostalim područjima života.
U drugim sportovima, djeca na početku sjede na klupi dok ne nauče dobro igrati, što može dovesti do toga da se dosađuju, a što je i inače jedan od velikih problema za djecu s ADHD-om. TAEKWONDO ih, s druge strane, odmah angažira i imaju jako malo vremena za dosađivanje.
Kroz trening TAEKWONDO-a djeca uče disciplinu i umjerenost te će se imati prilike socijalizirati s ostalom djecom unutar skupine. Treniranje TAEKWONDO-a daje vašem djetetu osjećaj pripadnosti, što može biti vrlo dobro za djecu s ADHD-om koja često imaju problema sa socijalnim vještinama. Stalna akcija tijekom treninga pomoći će djetetu koje ima problema s održavanjem pažnje dulje vremenske periode.
Istraživanja su pokazala kako aktivnosti za koje je potrebna jaka koncentracija na pomak tijela, kao što je TAEKWONDO, može pomoći djeci s ADHD-om da povećaju svoj fokus. Pokreti u treningu TAEKWONDOA vrlo su slični onima koji se koriste u radnoj terapiji te mogu pomoći djetetu sa poremećajem senzorne integracije da razvije snagu, osjećaj ravnoteže i osjećaj za mišiće.
Osim navedenog, ako je vaše dijete često agresivno ili ima veliku količinu energije, TAEKWONDO može biti zabavan i siguran način za kanaliziranje negativnih osjećaja u nešto pozitivno!
Tko je hiperaktivno dijete?
ADHD (attention deficit/hiperactivity disorder) je skraćeni naziv za čitav niz ponašanja koja nazivamo poremećaj pažnje i hiperaktivni poremećaj. Odnosi se na skupinu raznih simptoma koji najčešće obuhvaćaju smetnje pažnje, praćene nemirom i impulzivnošću. ADHD nije samo faza koju će dijete prerasti, nije uzrokovan roditeljskim neuspjehom u odgoju, niti je znak djetetove “zločestoće”. To je stvarni, biološki uvjetovan poremećaj. Izvor je zabrinutosti roditelja i nastavnika, a najviše samog djeteta kod kojeg je uočena hiperaktivnost.
Hiperaktivno dijete može imati poteškoće na tri različita područja: (hiper)aktivnost, pažnja i kontroliranje impulsa.
Evo nekih ponašanja karakterističnih za djecu koja imaju probleme na ova tri područja.
Dijete koje ima problema na području (hiper)aktivnosti:
- često trese rukama i nogama, vrpolji se, previja, meškolji
- često ustaje u situacijama kada se očekuje da sjedi na mjestu (npr. u školi)
- pretjerano trči, skače ili se penje u situacijama u kojima to nije prikladno
- teško mu je da se tiho i mirno igra
- ponaša se “kao da ga pokreće motor”
- često pretjerano puno priča
- glasno (puno viče, pjeva, priča…)
- stalno u pokretu, “u pogonu”
- okreće se i vrpolji na stolici
- lako se uzbudi
- naglo poseže za predmetima
- stalno manipulira predmetima, igračkama
- ima teškoća ako se treba mirno igrati ili baviti nečim
- nemirno je
- neumorno je
Nepažnju kod djeteta možemo uočiti kroz sljedeća ponašanja:
- radi pogreške zbog nemara ili ne posvećuje pažnju detaljima
- teško održava pažnju u zadacima ili igri
- čini se da ne sluša čak i kada mu se direktno obraćamo
- teško mu je organizirati zadatke i aktivnosti
- često gubi stvari potrebne za ispunjavanje zadaća ili aktivnosti
- lako ga ometaju vanjski podražaji – koji drugu djecu ne smetaju
- sporije je od druge djece u učenju novog i izvršavanju zadataka
- sporije je od druge djece u učenju novog gradiva i u izvršavanju zadataka
- teško se koncentrira
- ima teškoća sa završavanjem neke aktivnosti
- neorganizirano je
- ima nedovoljne sposobnosti planiranja
- odsutno je mislima
- nepažljivo je
- ima poteškoća u praćenju uputa
- kratko trajanje pažnje
- teško se zadržava uz i teško dovršava zadatak
Impulzivno dijete:
- “istrčava” sa odgovorima prije nego što je završeno pitanje
- ima poteškoća s čekanjem reda
- često prekida i ometa druge
- burno emotivno reagira, ne predviđajući dobro posjedice
- djeluje prije nego što promisli
- prebacuje se s jedne aktivnosti na drugu
- ne može čekati da netko završi rečenicu ili radnju
- prekida razgovor
- nameće se drugima
- ne čeka upute
- ne može pratiti pravila igre
Razne studije pokušale su dati odgovor na pitanje koliko je djece sa ovakvim poteškoćama. Iako se podaci dobiveni različitim studijama ponešto razlikuju, čini se da je ADHD prisutan kod 1- 7,5% populacije. Pokazalo se, također, da se javlja dva puta češće kod dječaka nego kod djevojčica.